Projektet Soptippen avslutas

tisdag 19 juni 2018

Mats Fack

Järvsö Rotarys stora engagemang i projektet Soptippen i Quito har nu gett resultat. Projektet har drivits av Ulla-Britta Palm. Styrelsen för Stiftelsen Soptippen i Quito, Ecuador, har nu beslutat att avluta projektet eftersom målet är uppnått.  Satsningen har hela tiden varit inriktad på hjälp till självhjälp. När vår medlem Mats Fack och hans hustru Sigrid besökte projektet  2007 framkom det att sy skolan för kvinnorna var hotad, främst 2:a årets kurs som skulle kunna leda till att eleverna blev färdiga sömmerskor och därigenom kunna bli självförsörjande.

Järvsö Rotaryklubb bestämde sig då för att satsa på sy skolan med målet att det skulle leda till hjälp till självhjälp. Målet har nu nåtts efter att vi bidragit med över 300 000 kr under åren.
Om du trycker på länken kan du ta del av Ulla-Britts  brev till Järvsö Rotaryklubb, där hon informerar om att målet är uppnått och tackar för klubbens engagemang och bistånd.
Soptippen avvecklas. Hjälp till självhjälp är uppnått..pdf