Distriktsguvernören på besök

lördag 24 november 2018

Elsie Törlind

Distriktsguvernör Leif Carlzon, Ludvika RK, och klubbens president Lars Jonssson

Den 12 november besökte Leif vår klubb. Han informerade om och diskuterade dels Rotarys tema för detta år "Be the inspiration" och dels de mål som satts upp för distriktet. Dessa är:
Stärka klubbarna, behålla och rekrytera medlemmar, öka andelen kvinnliga medlemmar (Järvsö har 41% kvinnliga medlemmar). I västvärlden minskar Rotary och i övriga världen ökar antalet klubbar och medlemmar.  Focusera på och öka humanitär service genom ökad insamling för "End Polio Now" och ökat antalet humanitära projekt genom The Rotary Foundation. Förbättra allmänhetens medvetenhet om Rotary och dess roll.   Önskat resultat:
Öka antalet medlemmar under 50 år, ungdomssatsning genom RYLA (Rotarys ledarskapsutbildning för unga) och ungdomsutbyte.
I Järvsö försöker vi värva nya medlemmar bland annat genom ändrad mötestid (lunch), eftersom detta kan komma att underlätta närvaro till våra möten.  I höst har vi i samarbete med Ljusdals RK startat en RYLA-utbildning. I Järvsö bidrar vi årligen till internationella projekt och vi står i startgroparna att starta ett nytt humanitärt projekt. Tidigare har vi gett ekonomiskt stöd till projektet Soptippen i Quito, Ecuador. I våras lämnade vi detta projekt eftersom verksamheten numera är självfinansierad. Det är intäkterna från Vårgaloppen som oavkortat går till vårt internationella projekt.  Förbättra allmänhetens medvetenhet om Rotarys verksamhet. I Järvsö har vi utökat antalet offentliga föreläsningar i ämnen som har stort lokalt intresse. Ambitionen är också synas mer i sociala medier.  Det blev livliga diskussioner och inspiration till klubbens fortsatta utveckling.